Назад

Михайло Лезвієв. Фрагмент фрески «Підйом на Ельбрус»

невідомий

  • Михайло Лезвієв. Фрагмент фрески «Підйом на Ельбрус» 2
Основна інформація
ID
Lezviiev-131
Автор
невідомий
Назва
Михайло Лезвієв. Фрагмент фрески «Підйом на Ельбрус»
Дата створення
1937 (?)
Техніка
фотографія (паперовий носій)
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
На фотографії зафіксовано частину композиції з двома чоловічими фігурами на тлі гір з варіанту розпису «Підйому на Ельбрус», що була реалізована Михайлом Лезвієвим спільно з Антоніною Івановою у м. Нальчик під час виконання серії великих замовлень для оформлення міста та окремих освітніх й громадських просторів, т. зв. кабардинський період спільної практики художників (детально про індивідуальну практику художника див. Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 3–4. Київ, 2022. С. 94–98; Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 1–2. Київ, 2023. С. 82–85). На фрагменті зі світлини ми бачимо зображення учасників цієї експедиції, ініційованої тогочасним керівництвом Кабардино-Балкарії, зокрема Беталом Калмиковим. Обидва чоловіки подані у повен зріст, на них мілітаризоване вбрання, зокрема на чоловікові з лівого боку башлик, також в їхньому споряджені захисні окуляри та рукавиці, линви, кирки та льодоступи. Постать з лівого боку – літній чоловік, вірогідно горянин, з вусами та бородою, обернений до глядача. У його споряджені є бінокль, правою рукою він вказує чоловіка, який встановив прапор. Тут варто вказати, що деталізована постать прапороносця пошкоджена – умисно замальоване обличчя так, що видно тільки частину бороди (захисного утеплення?). Ці пошкодження нанесені на фотографію після друку й з огляду на те, що персонажі мали реальних прототипів та були портретними, це могло бути як результатом особистої неприязні автора (або ж Антоніни Іванової), або ж, з огляду на тогочасні карні заходи, цю особу могли засудити, й відтак зберігати її зображення потенційно передбачало ризики (на «Lezviiev-132» це обличчя теж замальоване). Ці персонажі, як й інші особи у композиції, мали стверджувати ідеологічний наратив досяжності складних завдань всупереч труднощам. Відзначимо, що в українськомовному підписі простим олівцем під фотографією вказано: «Лезвієв М. В. Підіймання на Ельбрус. 1937 р.», що тотожне даті на «Lezviiev-132».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького