Вітальна листівка

Григорій Крук

  • Вітальна листівка 2
  • Вітальна листівка 3
Основна інформація
ID
Ф-Рукописи-Арх-ЛНГМ-24
Автор
Григорій Крук
Назва
Вітальна листівка
Дата створення
29.09.1978
Техніка
поштівка
Інформація про автора
Автор
Григорій Крук
Країна
Австро-Угорська імперія
Опис роботи
На лицьовому боці листівки є фрагмент триптиха «Страшний Суд» (дерево, олія, 1504, нині перебуває у віденській Академії красних мистецтв) Ієроніма Антоніссуна ван Акена (Босха). Цей фрагмент належить до центральної частини монументального твору Ієроніма Босха «Страшний суд», де художник поєднує апокаліптичні видіння зі сценами що відсилають до повсякденного життя, але наповнені гротеском та інфернальною символікою. На зображенні бачимо демонічну жіночу постать у хатньому одязі, зі спідницею, оздобленою орнаментом, та хусткою на голові. Вона стоїть біля великого посуду з отвором, звідки червонувата рідина витікає до глиняного горщика. У руках жінка тримає ручку (?), наче витискає чи перетирає вміст посудини, з якої стримить людська рука з жестом, що немов благає про порятунок. При цьому постава жінкоподібної істоти неприродна, зігнута, з відчуттям напруження, а обличчя на потилиці вкрай потворне. За спиною вона носить кухонний атрибут, щось на кшталт шумівки з великими отворами, що виглядає як елемент домашнього начиння, але в контексті сцени набуває абсурдного й химерного характеру. Звичайна побутова дія – приготування їжі – в Ієроніма Босха перетворюється на тривожний демонічний акт. Червона рідина, що стікає в глиняний горщик, є кров'ю. Так художник виводить сцену з меж звичного та переводить її у сферу моральної алегорії: буденне перетворюється на знак гріховності, обману чи спокуси. Характерна деталь – контраст між ретельністю змалювання предметів (одяг, горщик, шумівка) і гротескністю самої ситуації. Це підсилює атмосферу «страшного сну», коли реальні предмети оточують людину, але втрачають свій сенс, перетворюються на знаки хаосу. Фрагмент виразно демонструє головну рису творчості Ієроніма Босха: здатність трансформувати звичні побутові сцени у символи морального падіння й духовного випробування. Тут результатом останнього акту людської історії задля візуального пояснення алегоричного тексту кухонна праця стає відображенням алегорією покарання, що пронизує «Страшний суд» Ієроніма Босха. Листівку надруковано у ФРН, мюнхенське видавництво Дебріц Verlag L. Dabritz. На звороті текст Григорія Крука написаний чорним чорнилом: «14.4.1978/ “Христос Воскрес”/ Мої найдорожчі!/ С приводу свят Хр. Воскресення прошу/ ласкаво прийняти мої найсердечніші/ побажання Веселих, щасливих Свят, / кріпкого здоровя та многих, многих літ! / Біля мене дякувати Богу все ще гаразд. / Мої праці вистовляю поза границями Німеччини/ маю успіх. Тепер приготовляю третій том до дру/ ку про мої різьби. Шкодую, що не можу Вам вислати/ моїх книжкові каталогів з виставок. 10 светерів - / лежать на полиці які приготовив Вам до висилки. / Оплата є жахлива. Висилка лише / з двох светерів мусить бути / А оплати куштує більш чим / закуп 15 светерів. / Витаю Вас якнайсердечніше Гр. Крук».
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького