Фрагмент скульптури ангела з мандоліною

невідомий

  • Фрагмент скульптури ангела з мандоліною 2
Основна інформація
ID
lnag-I-83
Автор
невідомий
Назва
Фрагмент скульптури ангела з мандоліною
Дата створення
1976 (?)
Техніка
фотографія (паперовий носій)
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
На світлині зафіксовано фрагмент дерев’яної скульптури ангела з мандоліною, створеної на початку XVII ст. Скульптура походить з костелу святого Миколая у с. Лановичі. Як зазначив Володимир Овсійчук про цю пам’ятку: «Одним з визначних творів є “Ангел з мандоліною”. Це кругла скульптура, хоч розрахована лише на фасадну точку сприйняття. Очевидно, у вівтарі вона призначалася для фланкування центральної сцени за аналогією рельєфної постаті ангела із вівтаря с. Стара Сіль (1656 р.). Мотив музикуючого ангела, поширений в західноєвропейських творах, не був рідкісним в мистецтві України (про поширеність мотиву музикуючого ангела свідчать вівтарі з с. Жирівкп та Чишки поблизу Львова), але дана скульптура належить до виняткових. Вона не має аналогій в сусідніх польському та чешському мистецтві, не спостерігаються подібні образи і в творах німецьких майстрів, які відрізнялися особливою сприйнятливістю до італійських та нідерландських впливів. В «Ангелі з мандоліною» відбита піднесена духовна атмосфера, яка мала місце на західних українських землях перших десятиліть XVII ст. Видовжена постать відбиває ремінісценції готики, що виражається в особливому загостренні почуттів (ця готизація закономірна в маньєристичних творах). Образ сповнений високої лірики, в ньому розлита особлива спокійна чистота й мрійливість. Обличчя ангела не проникливе, на устах помітна посмішка, що виражає тиху радість, постать величаво стримана, – але за цим всім приховується напружене духовне життя. Справді, в ангелі переданий складний за змістом образ, що дозрів на гуманістичних ідеях епохи: тут і прагнення до гармонії, і до щирої людяності, і журба за виплеканим ідеалом. Але те почуття гідності, усвідомлення внутрішньої свободи, та повага до себе, той глибокий зміст, що ніс твір, виходили із програми часу і виражали духовні стремління передової думки. “Ангел з мандоліною” вийшов з майстерень самбірського художнього кола, але його стильові риси, настрій, образне вирішення близькі до вівтаря із Жирівки» (Володимир Овсійчук. Українське мистецтво другої половини XVI – першої половини XVII ст. Гуманістичні та визвольні ідеї. Київ, 1985. С. 91–92).
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького