Іванова А. М. Петлюрівці на Україні

невідомий

  • Іванова А. М. Петлюрівці на Україні 2
Основна інформація
ID
Ivanova-78
Автор
невідомий
Назва
Іванова А. М. Петлюрівці на Україні
Дата створення
1931
Техніка
фотокопія (паперовий носій)
Додатково
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
На звороті фотографії російськомовний напис, виконаний фіолетовою кульковою ручкою: «Іванова А. М. Петлюрівці на Україні. 1931 р. Москва». Ця робота належить до відносно нечисленної групи творів Антоніни Іванової, присвячених подіям 1918–1920-х рр. на території колишньої російської імперії. У чоловіка художниці Михайла Лезвієва таких творів суттєво більше (наприклад, відомі за фотографіями з архіву Антоніни Іванової роботи «Василь Чапаєв б’є кабардинських імперіалістів», 1933, «Розганяють демонстрацію робітників», 1930, «Білополяки на Україні», 1930-ті, «Порка політкаторжан», 1930-ті (?), «Будівельна бригада з безпритульників», 1930-ті (?), «Партизани», 1930-ті, «Білополяки (білобандити)», 1934). Цій групі творів Михайла Лезвієва властиве гостре й експресивне формальне вирішення, що цілком відрізняє її від доволі врівноваженого та частково статичного трактування композиції Антоніною Івановою. Так, на горизонтальному, оповідальному форматі розгортається подія – петлюрівці, чи, радше, складно ідентифіковані бандити увірвались у простір приватного сільського житла й відбирають майно у нажаханих селянок, а у лівій частині композиції один зі злочинців пробує зчинити наругу над жінкою з дитиною. Хоч сюжет винятково динамічний, але все немов застигло у процесі, так наче перед нами стоп-кадр фільму з усіма можливими особливостями німого кіно того часу – неприродними й надмірними жестами, театралізованими виразами облич тощо. Можна припустити, що поява цієї роботи могла бути спричиненою потребою подачі твору на тематичну виставку, відтак ситуативний пошук ідейної компоненти спровокував також ситуативне вирішення, що загалом не є властивим практиці художниці. Привертає увагу деталізація побуту – розташовані коло припічка рогачі чи пляшка мутного самогону з саморобним чопом, що стирчить з кишені бандита на передньому плані, відро для питної води, що стояло на ослоні й у процесі нападу було скинуте.
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького