Михайло Лезвієв. Фрагмент «Колгоспники»

невідомий

  • Михайло Лезвієв. Фрагмент «Колгоспники» 2
Основна інформація
ID
Lezviiev-155
Автор
невідомий
Назва
Михайло Лезвієв. Фрагмент «Колгоспники»
Дата створення
1934 (?)
Техніка
фотографія (паперовий носій)
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
На фотографії, вірогідно, зафіксовано фрагмент панно «Банкет в Акбаші». Наголосимо, що на українськомовному підписі простим олівцем під світлиною зазначено, що це фрагмент роботи Лезвієва М., проте, можливо, це була частина стінопису. Так само складно встановити через розбіжності у датуванні рік – чи 1934, чи 1935, бо, як встановлено, датування відрізняється. На фрагменті по центру ми бачимо частину обличчя невстановленої особи, з огляду на антропологічні характеристики – місцеву жительку. Відзначимо – риси невстановленої особи вочевидь є портретними й художник звертається до розбудови тонкої психологічної характеристики. Портрет персонажа виконаний доволі реалістично й водночас експресивно. Загалом можна відзначити виразний емоційний відгук на обличчі. Варто відзначити, що про цей матеріал були фахові публікації, у яких зокрема зазначено, що: «фотографії серій робіт «Свято в Акбаші», датованих 1934–1937 роками, – на них зображено сцени, пов’язані зі святкуванням ранньої сівби в колгоспі, зокрема свята врожаю. Деякі фотографії виявилися суттєво пошкодженими: протерті обличчя, вирізані постаті тощо. На одній із робіт зображено 1-го секретаря обласного комітету ВКП(б) Кабардино-Балкарії Бетала Калмикова. Зображення соціалістичної праці зустрічаємо у роботах «Бенкет колгоспників у селі Верхній Акбаш» (1934), «Голова села Верхій Акбаш» (1935, у підписі вказано техніку виконання «гуаш»), ескіз «Похід колгоспної молоді на парад» (1935). У ряді скульптурних робіт художник також звертається до теми селян: «Колгоспниця», 1936 рік, «Ударниця полів Кабарди Біля Мисостішхова» (1936), «Скульптурна група колгоспників» (1936), які несуть повні кошики врожаю та скульптура «Пастух» (1934). Зазначимо, що соціальна тематика у творчості Дмитра Лезвієва позначена впливом народної культури регіону, його етнографічних та звичаєвих особливостей. Попри компліментарність до колгоспної роботи, картини стають документами часу, адже показано звичаї (селянин переодягнений демоном (іблісом?) на картині «Свято в Акбаші» 1934 року), застілля, народну одежу різних прошарків населення від містян до горян» (детально див. Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 3–4. Київ, 2022. С. 94–98; Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 1–2. Київ, 2023. С. 82–85).
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького