Михайло Лезвієв. Білополяки в Україні

невідомий

  • Михайло Лезвієв. Білополяки в Україні 2
Основна інформація
ID
Lezviiev-44
Автор
невідомий
Назва
Михайло Лезвієв. Білополяки в Україні
Дата створення
кін. 1920-х – 1930-ті
Техніка
фотографія (паперовий носій)
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
На фотографії зафіксовано частину живописної роботи Михаїла Лезвієва на полотні. Вірогідно, зображення на світлині є частиною іншої обрізаної фотографії роботи художника, а саме «Lezviiev-154». В обох випадках є тотожності тла, на якому здійснено зйомку, специфіки трактування композиції, зокрема лінія горизонту, а також трактування як оголених фігур жертв терору, так й самих «білополяків». Проте можна констатувати, що відсутня центральна частина композиції, де, ймовірно, могли бути частина фігури військового злочинця з правого фрагмента («Lezviiev-154») та частина фігури закатованого оголеного чоловіка з лівого фрагмента, який розміщений на передньому плані («Lezviiev-44»). Художник використовує чіткі атрибути стосовно виконавців каральної акції (мілітарний стрій, характерні кашкети-конфедератки тощо). Додатково Михайло Лезвієв вводить мотив похиленого прикордонного стовпа у лівому верхньому куті, що нахилився, немов хрест («Lezviiev-44»), що увиразнює ідею мучеництва – страждань цивільних осіб, зокрема жінок та дітей («Lezviiev-154»). Оголені тіла постраждалих зображено у делікатній манері, більш властивій іконописним практикам (узагальненні без натуралізму), коли катів художник зображає експресивно, потворними демонічними істотами, місце яких якщо не на роботах Ієроніма Босха, то у пекельних видивах вітчизняних народних майстрів. Відсутність натяку на вихід з цього жаху війни, простір у якому відбувається подія так само підкреслено трагічно-експресивний, свідчить про те, що глядачі, на яких було розраховано показ роботи, вже мали знати, яким чином завершиться цей конфлікт, однак не мали забувати трагічних подій минулого. Власне ця картина Михайла Лезвієва є меморіалізацією вітчизняної історії, безпосереднім свідком якої йому довелося бути (детально про художника див. Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 3–4. Київ, 2022. С. 94–98; Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 1–2. Київ, 2023. С. 82–85).
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького