Іванова А. М., Лезвієв М. В. Портрет форматора Ярзупова

невідомий

  • Іванова А. М., Лезвієв М. В. Портрет форматора Ярзупова 2
Основна інформація
ID
Ivanova-81
Автор
невідомий
Назва
Іванова А. М., Лезвієв М. В. Портрет форматора Ярзупова
Дата створення
1936
Техніка
фотокопія (паперовий носій)
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
На звороті фотографії російськомовний напис, виконаний фіолетовою кульковою ручкою: «Іванова А. М. Портрет форматора Ярзупова. 1936 р. Нальчик Кабардино-Балкарія». Вірогідно, на розписі зображено помічника Михайла Лезвієва та Антоніни Іванової, який займався формуванням у процесі відливу скульптур. Однак як й у частині інших прикладів підписів на фотографіях з архіву Антоніни Іванової, на варіанті фотографії цієї ж роботи напис відрізняється й співавтором вказано Михайла Лезвієва («Іванова А. М. Лезвієв М. В. Портрет форматора. 1936 р. Нальчик»). З огляду на тотожність почерку, автором обох написів є одна людина й пояснити таку варіативність складно. Стосовно манери виконання роботи та підходу до вирішення образності, ми схильні вважати, що у цьому випадку Михайло Лезвієв був не лише формальним виконавцем. Адже у практиці Антоніни Іванової одиничними є портрети такого типу, як цей розпис, у якому домінує виразний і деталізований підхід до трактування монументального образу форматора, розбудова майже архетипної «людини праці» з акцентами на втомлений вираз обличчя й руки майстра, який на короткий час зробив перерву. До прикладу, у живописній роботі Антоніни Іванової того ж періоду, що й «Портрет форматора» – «Колгоспниця» (згідно з власноручним підписом художниці, у переліку творів з фондів Галереї робота Ж-5142 вказана як «Жінка з граблями») попри реалістичність трактування, образ трудівниці є м’яким, навіть певною мірою лірично-елегійним. Відтак, на нашу думку, у питаннях авторства доцільно вказати обох митців, бо ми не можемо виключати те, що навіть за такого кінцевого результату Антоніна Іванова не була учасницею виконання роботи. Із інформацією про співпрацю митців та «кабардинський період» їхньої діяльності детально можна ознайомитись у цих матеріалах: Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 3–4. Київ, 2022. С. 94–98) та Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 1–2. Київ, 2023. С. 82–85).
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького