Назад

Михайло Лезвієв. Білополяки в Україні

невідомий

  • Михайло Лезвієв. Білополяки в Україні 2
Основна інформація
ID
Lezviiev-154
Автор
невідомий
Назва
Михайло Лезвієв. Білополяки в Україні
Дата створення
кін. 1920-х – 1930-ті
Техніка
фотографія (паперовий носій)
Інформація про автора
Автор
невідомий
Країна
Опис роботи
На фотографії зафіксовано частину живописної роботи Михайла Лезвієва на полотні. Вірогідно, зображення на світлині є частиною іншої обрізаної фотографії роботи художника, а саме «Lezviiev-44». В обох випадках є тотожності тла на якому здійснено зйомку, специфіки трактування композиції, зокрема лінія горизонту, а також трактування як оголених фігур жертв терору, так і самих «білополяків». Проте можна констатувати, що відсутня центральна частина композиції, де, ймовірно, могли бути частина фігури військового злочинця з правого фрагмента (Lezviiev-154) та частина фігури закатованого оголеного чоловіка з лівого фрагмента, який розташований на передньому плані (Lezviiev-44). Художник використовує чіткі атрибути стосовно виконавців каральної акції (мілітарний стрій, характерні кашкети-конфедератки тощо). Додатково Михайло Лезвієв вводить мотив похиленого прикордонного стовпа у лівому верхньому куті, що нахилився, немов хрест (Lezviiev-44), який увиразнює ідею мучеництва – страждань цивільних осіб, зокрема жінок та дітей (Lezviiev-154). Оголені тіла постраждалих зображено у делікатній манері, більш властивій для іконописних практик (узагальненні без натуралізму), коли катів художник зображає експресивно, потворними, демонічними істотами, місце яких якщо не на роботах Ієроніма Босха, то у пекельних видивах вітчизняних народних майстрів. Відсутність натяку на вихід з цього жаху війни, простір, у якому відбувається подія – так само підкреслено трагічно-експресивний – свідчить про те, що глядачі, на яких було розраховано показ роботи, вже мали знати, яким чином завершиться цей конфлікт, однак не мали забувати трагічних подій минулого. Власне з огляду на це, картина Михала Лезвієва є меморіалізацією вітчизняної історії, безпосереднім свідком якої йому довелось бути (детально про художника див. Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 3–4. Київ, 2022. С. 94–98; Хорунжа Г., Максимів М. Бойчукіст Михайло Лезвієв: невідома спадщина (твори з колекції та архіву ЛНГМ ім. Б.Г. Возницького). Образотворче мистецтво. Вип. 1–2. Київ, 2023. С. 82–85).
Правове регулювання
Львівська національна галерея мистецтв імені Б.Г. Возницького